In de tijd dat Franz Josef Degenhardt zijn cd “Der Wind Hat Sich Gedreht” op de markt bracht, werd ik nog wel eens vriendelijk toegezwaaid of begroet met een omhoog gestoken duim, als ik op een oud Triumphje een proefritje in de omgeving maakte. Maar de tijden veranderen. Neem bijvoorbeeld Dorethé, zo’n paardenvrouw, die haar misbaar liet blijken, door haar neus dicht te knijpen en met de andere hand een vinger in haar linker oor te stoppen. Mijn eerste gedachte was: “Ik zal dat mens eens voorrekenen hoe het zit met de uitstoot van haar paard”. Maar dat werd me toch te moeilijk.
Grotere rol milieuaspecten
Inderdaad. De wind is gedraaid. Er komt steeds meer kritiek op de milieuvervuiling door onze geliefde hobby. En laten we eerlijk zijn, de uitlaatgassen van onze oude motorfietsen zijn bepaald niet schoon. Het is natuurlijk ook beeldvorming, want als je kijkt naar het beperkte aantal kilometers dat we met onze veteranen rijden, stelt dat in feite niets voor. Oude diesels worden geweerd uit de binnenstad van sommige steden, buitenboord motoren staan bloot aan kritiek, tweetakt brommertjes worden in de ban gedaan etc. Vergeleken bij de giga luchtvervuiling van bijvoorbeeld de scheepvaart stelt ook dit niks voor. Grote containerschepen zijn gelijk vuilverbranders. Toch is deze negatieve beeldvorming voor ons niet onbelangrijk. Verdere kritiek zal ook aan ons, als liefhebbers van veteranenmotoren, niet voorbij gaan. Als organisatoren van een veteranenrit merken we dat milieuaspecten een steeds grotere rol spelen in het contact met betrokken instanties en sponsoren.
Schonere verbranding
Aspen is een alkylaat-benzine, welke in de Scandinavische bosbouw al sinds de jaren negentig van de vorige eeuw volop in gebruik is. De beroepsbevolking die jarenlang met een kettingzaag werkte, werd langzaam maar zeker steeds vaker ziek. Het probleem schuilt in de gewone benzine-soorten, die een behoorlijk aantal schadelijke stoffen, zoals benzeen bevatten en bij deze motoren niet altijd volledig verbrand wordt. Ook in Nederland en vele andere Europese landen is de arbeidsinspectie zich bewust van dit probleem en wordt daarom het gebruik van een benzeenvrije benzine (alkylaat-benzine) verplicht voorgeschreven voor deze doelgroep. Dankzij de zuivere samenstelling van deze bijzondere brandstof kunnen ook onze oldtimer-motoren profiteren van een veel schonere verbranding en veel schonere uitlaatgassen.
Benzine speciaal voor motorfietsen
Naast de pure Aspen alkylaatbenzines, die ontwikkeld is voor tuin- en parkmachines, is er sinds kort ook het merk Ecomaxx Fuels. Dit nieuwe merk brengt een serie benzine-soorten op de markt, speciaal voor motorfietsen en crossmotoren. Naast de producten Ecomaxx MX Race 2 en Ecomaxx MX Race 4 voor veeleisende, opgevoerde motoren is er de hoogwaardige Ecomaxx Bike Fuel 4. Dit product is speciaal ontwikkeld om de motorfiets probleemloos te laten overwinteren en om goede rijprestaties te realiseren. Ook onze oldtimers zijn goed af met deze aangepaste producten. In tegenstelling tot de pure alkylaat-benzine, die gemaakt is voor grasmaaiers en kettingzagen, zijn de Ecomaxxproducten verder afgestemd op onze doelgroep. Zo zorgen speciale toevoegingen onder andere voor minder kans op lekkage van pakkingen en carburateurs. En wat niet onbelangrijk is: een eventueel aangebrachte coating in de tank wordt niet aangetast. Bij de motoren met de total-loss smering hebben we een tweede probleem, namelijk het olieverbruik. Ook hier is een zeer acceptabele oplossing voor, namelijk door biologische motorolie te gaan gebruiken. De kwaliteit van deze olie voldoet ruimschoots aan de eisen die mijn veteraan-motor stelt.
Ik heb afgelopen jaar meerdere proefritten gemaakt met deze olie en geen verschil in prestaties kunnen vaststellen t.o.v. de doorgaans gebruikte olie, wat natuurlijk positief is! Uiteraard hangt aan het gebruik van alkylaatbenzines, zoals Aspen en Ecomax én aan de biologische olie een prijskaartje. Ik denk dat het verstandig is om uit eigen beweging, vanuit de VMC, het gebruik van deze middelen te stimuleren. Alleen door hier zelf vroegtijdig het initiatief te nemen kunnen we m.i. voorkomen dat we met lege handen staan als de regels van de (lokale) overheid ook ons daadwerkelijk zullen raken. Om de meerkosten te compenseren nemen we dan bijvoorbeeld maar een gehaktballetje minder! Dat heeft als positief effect dat we ook weer iemand anders blij maken.
Meer informatie vind je op www.ecomaxxfuels.nl